|
< 1 pagina terugbladeren
Inhoud met korte beschrijving :
De Relatie
Zowel vrouwen als mannen vinden dat er voor goede seks sprake moet zijn van een emotionele
relatie tussen twee mensen. Genegenheid, vertrouwen, bekendheid, liefde of verbondenheid maken
nu net het verschil tussen een bevredigende lichamelijke ervaring en iets veel diepgaander. Als
het emotionele en het lichamelijke samengaan, kan er een soort spirituele eenheid ontstaan, een
samensmelten, een uitwisseling van energie die boven de fysieke wereld uitstijgt en het
liefdesspel tot grote hoogten verheft.
Intimiteit
Meer dan de helft van de verhalen in deze bundel gaat over het belang van de emotionele
relatie. Toch heb ik juist de verhalen `Ontwaken' en
`Genezing' uitgekozen om dit aspect van
de vrouwelijke erotiek te illustreren. Het eerste verhaal betreft een heteroseksuele relatie
en het tweede een lesbische, maar beide drukken een genegenheid en verbondenheid uit die je
zelden tegenkomt in de erotische literatuur. In deze twee verhalen heeft de intensiteit van
de eerste seksuele ervaring zich tot een sterk gevoel van intimiteit en vertrouwen verdiept.
Volgens de auteur van `Ontwaken', duurde het een aantal jaar voordat zij zoveel vertrouwen in
haar partner had dat ze volledig kon opgaan in de instinctieve ervaring van het liefdesspel.
Ze zegt: `Deze specifieke gebeurtenis was het begin van een ander soort erotische relatie,
een relatie die me tot in mijn ziel raakte. Ik ervoer een transcendentie, de mogelijkheid om
me in erotisch opzicht helemaal te laten gaan. De seks was intens, afwisselend en overdonderend.
Er was sprake van een complete overgave aan de ervaring van erotiek, wat een wereld van verschil
is met twee mensen die gewoon met elkaar vrijen. Ik had het gevoel dat er geen "ik" meer was; er
was geen onderscheid meer tussen mij en mijn partner. De ervaring waarover ik schreef was de
eerste keer dat dit gebeurde en voor mij was dat de definitie van erotiek. Na deze ervaring
was ik bevrijd van mijn maatschappelijke conditionering over wat erotisch "hoort" te zijn.'
`Genezing' is een zelfde soort verhaal, in
die zin dat in het wederzijdse contact de enorme
zorgzaamheid en liefde doorschemeren. Zowel de auteur als haar geliefde, die vijf jaar een
relatie hebben, lijken zeer gespitst op de behoeften van de ander, seksueel en anderszins. De
auteur van `Genezing' had, behalve uitdrukking geven aan de liefde en genegenheid in hun
relatie, nog een andere reden om over deze ervaring te schrijven. Kort na haar hysterectomie
kreeg ze het verzoek om aan deze bundel mee te werken. `In die tijd,' zei ze, `dacht ik: als
ik na de operatie nog steeds seksuele gevoelens heb, ga ik erover schrijven. Mijn huisarts gaf
me geen bruikbare informatie, dus hoopte ik dat mijn verhaal een leemte voor andere vrouwen
zou vullen.'
Eerste ervaringen
De eerste seksuele ervaring van een vrouw blijft vaak in haar geheugen gegrift. Niet dat
deze ervaring altijd zo geweldig is, maar als de emoties oprecht zijn, de partner lief en
teder, kan deze eerste keer een fantastische ervaring zijn. In
`Zeventien jaar geleden, let wel',
verhaalt de schrijfster van haar eerste seksuele ervaring met een jongen van het platteland,
en ze beschrijft op een herkenbare manier de gevoelens van zuivere, naïeve, jonge liefde. Vaak
lopen zulke jeugdige relaties af en krijgen we zelden de kans om onze eerste liefde later nog
eens te ontmoeten. Toch keerde de schrijfster, na het schrijven van haar verhaal, terug naar
het platteland om haar jeugdliefde te zoeken en op te rakelen wat er misschien nog over was
van die magische ervaring. Triest meldde ze: `Ik ben terug van mijn pelgrimstocht naar
Gingelom in België, waar Koen nog steeds blijkt te wonen, met een vrouw die labradors fokt,
en hun twee kinderen. De Zonsopgang is verbouwd tot een glimmend plastic geheel en alle
vogelpik gaten in de muren zijn dichtgeplamuurd. De oude boeren zijn weg en de meeste
boomgaarden zijn omgekapt voor de nieuwe snelweg. De groenten die ik met de lunch bij mijn
biefstuk en frietjes kreeg waren klein en schriel vanwege een droge, hete zomer. Toch werd
de sensatie om weer over die zelfde weg te lopen - langs de Zonsopgang en het kamp, dat er
nog steeds was, nog eens versterkt door zeventien jaar verwachting en fantasie. Ik wilde
geen ontmoeting met Koen en ging ook niet op zoek naar onze boomgaard. Sommige dingen kun
je maar beter laten zoals ze zijn. Maar het was geruststellend om te weten dat hij er nog
steeds woonde, en daar putte ik een vreemde en onverwachte troost uit.'
De erotiek van de `eerste keer' hoeft zich niet te beperken tot de eerste keer dat een
vrouw met een man naar bed gaat, maar kan ook andere seksuele eerste keren omvatten zoals:
de liefde bedrijven in de vrije natuur, met twee of drie mensen, of voor het eerst met een
vrouw. De auteur van `De vondst' vertelt dat haar
eerste seksuele ervaring met een andere
vrouw `heel erg bevredigend' was. Ze zegt: `Deze ervaring was uiterst prikkelend omdat ik
van nature heteroseksueel ben en nog nooit met een vrouw had gevrijd. Het was een
verwezenlijking van iets waarover ik gefantaseerd en op gehoopt had, maar nooit had
gedacht te mogen beleven. Dat het seksuele contact zo intens was, kwam doordat zij en
ik dezelfde zintuiglijke ontvankelijkheid hadden - iets wat we in onze poëzie en
schilderijen tot uiting brachten. Toen ik het verhaal schreef, herinnerde ik me weer
wat een geweldige ervaring het was.'
Een ander soort seksuele ervaring die een vrouw vaak bijblijft is de eerste keer dat ze
met een partner naar bed gaat met wie ze later een diepgaande, emotionele relatie krijgt. Als
twee mensen dolverliefd zijn, kan de seks overweldigend en teder tegelijk zijn en al de kiem
in zich dragen van deze speciale band. Vier van de auteurs beschrijven dergelijke eerste
ervaringen. De auteur van `Herfstliefdes',
vat het treffend samen in de beschrijving van
de bijzondere relatie uit haar verhaal. `Dit was de meest romantische relatie die ik ooit
heb gehad. We vielen als een blok voor elkaar, iets wat me niet vaak overkomt. Daarna
ging de lichamelijke aantrekkingskracht als vanzelf over in al het andere. Hij was mijn
eerste grote liefde en ik heb hem nooit kunnen vergeten. Ik geloof dat de eerste ervaring
in een belangrijke relatie je altijd bijblijft. Deze in elk geval wel.'
Soms is een intense en diepgaande emotionele relatie niet altijd op de werkelijkheid
gebaseerd. Vooral aan het begin van een relatie kan degene van wie we denken te houden,
een projectie van onze eigen fantasie zijn. Niettemin kan deze projectie voor een intens
en sterk erotisch element zorgen. In dergelijke gevallen is de fantasieprojectie ook vaak
verantwoordelijk voor de ondergang van de relatie. In
`Viyella' probeerde de schrijfster
de werkelijkheid van haar geliefde te verbergen, ook voor zichzelf, en bleef zich zo lang
mogelijk zonnen in de liefde van de gefantaseerde persoon. `Als ik mezelf vraag waarom
deze relatie me te binnen schoot,' zegt ze, `weet ik geen enkele reden. Ik reduceer liever
niet de betekenissen door een reden aan te dragen of een al te gesimplificeerd idee van de
waarheid op te dringen. Dát is trouwens een van de thema's van het verhaal, iets wat me de
laatste tijd erg bezighoudt: de wens om opgelegde betekenissen of fantasieën te vermijden
en me in plaats daarvan open te stellen voor een dieper begrip van de gebeurtenissen. Tijdens
het schrijven van dit verhaal ontdekte ik dat mijn idee over hoe een andere vrouw was, mijn
feitelijke beleving van haar in de weg stond. In dit geval hebben zowel de fantasie als het
verraad van de fantasie wat echt, of mogelijk, was tussen ons verwoest. En toch blijven
de betekenissen zich vermeerderen en blijft wat echt was, in diepere zin, onverwoestbaar.'
De auteur van `Hoe hij me veroverde',
schrijft een verhaal met een vrolijker slot.
Sterker nog, zij en de man over wie ze schrijft zijn met kerst getrouwd, negen maanden nadat
ze haar verhaal had ingeleverd en drie jaar na de gebeurtenis die ze beschrijft. De schrijfster,
die nog steeds dolverliefd is, heeft bemoedigende woorden voor degenen die zich afvragen of
in een langdurige relatie nog wel plaats is voor seksuele hartstocht. En wat ze zegt,
bevestigt wat ook andere vrouwen in langdurige, bevredigende relaties verklaren. `Ik
herinner me deze eerste ervaring omdat ik wist dat het tot iets heel moois zou opbloeien.
En dat was ook zo,' zegt ze. `Ons seksleven heeft zich in de loop der jaren spectaculair
ontwikkeld. Het is de beste seksuele relatie die ik in lange tijd heb gehad, en er is niets
ongewoons of wilds aan. Maar hij is gewoon consistent. Het is opmerkelijk, omdat ik vroeger
een eenling was en nooit meer een vaste relatie wilde. Maar nu, gelukkig getrouwd, wil ik
nooit meer zonder hem zijn.'
De gevoelens tijdens de eerste ervaringen in wat later een vaste relatie wordt, zijn
vaak intenser als er een verboden tintje aan zit. Vrijen met iemand van een ander ras of
uit een andere sociale klasse, of met iemand die veel ouder of jonger is, kan het erotische
element versterken. Dat was het geval in `Brugge' waarin de auteur haar eerste ervaring
beschrijft met een man die maar drie jaar ouder dan haar zoon was, een man met wie ze nog
lange tijd een relatie heeft gehad. Volgens de auteur maakte dat leeftijdsverschil het juist
extra spannend. Een verhouding met een man die zoveel jonger is, is eigenlijk taboe. Maar de
relatie was een van de beste die ik heb gehad. Hij was lief, attent, gevoelig en teder.'
Wie wil weten hoe deze vrouwen, die beminden en hartstochtelijk bemind werden, hun
emotionele en seksuele relaties beschrijven, moet verder lezen.
Bijzondere erotische momenten
Behalve de emotionele relatie zijn er nog tal van andere factoren die een seksuele ervaring
tot een gedenkwaardige gebeurtenis kunnen maken. Het kan om zoiets simpels gaan als verwachting
en speelsheid of een ongewone omgeving. De fysieke ervaring kan ook erotisch zijn omdat er sprake
is van machtsverhouding binnen de relatie. Soms komt de erotiek voort uit het onverwachte,
een gebeurtenis die de ander zo compleet overrompelt dat de seks en de verhoudingen door de
ervaring getransformeerd worden.
Verwachting
Routine kan seks in een saaie bezigheid veranderen. Als seks geen hoge prioriteit in een
relatie heeft, zal het vaak op de laatste plaats komen, iets wat pas 's avonds laat aan de
orde is, als het huis aan kant is, de kinderen slapen en er nog maar weinig tijd en energie
over is. Een seksuele relatie bloeiend houden vereist tijd en aandacht. Soms kan dat
bewerkstelligd worden door speciale avonden of weekeinden te reserveren om samen te zijn en
een tijdstip af te spreken om te vrijen, zodat de verwachting zich kan opbouwen. Door seks
speciaal te maken wordt het iets om je op te verheugen en wordt er een geestelijk voorspel
in gang gezet dat de ervaring zelf kan versterken.
Een weerzien, na een lange periode van scheiding, is automatisch doordrenkt van deze
speciale verwachting. In het verhaal Het ruime sop
is de schrijfster gewend regelmatig en
langdurig alleen te zijn. Omdat ze getrouwd is met een man die veel tijd op zee doorbrengt,
verheugt ze zich vaak op de paar uur die ze samen kunnen zijn. Hoewel het geen leven is dat
de meeste paren zich wensen, krijgt de samen doorgebrachte tijd wel een extra seksuele
lading. De schrijfster zegt: `Zo gaat het altijd. Hij is twee maanden achter elkaar weg en
als hij thuis is, hebben we zo weinig tijd samen dat elk moment speciaal is. Omdat we elkaar
zo weinig zien, voegt dit soort seks iets toe aan onze relatie en genieten we enorm van
elkaar. Ik ervaar dat nog steeds zo en we zijn al tien jaar getrouwd.'
Een andere schrijfster had om verschillende redenen sporadische ontmoetingen met haar
minnaar. Tijdens de periode van vijf maanden waarop het verhaal
`Broer en zus' is gebaseerd,
was zij getrouwd en kon slechts af en toe het huis uitsluipen voor een stiekeme ontmoeting.
Maar ook toen haar huwelijk voorbij was, zagen zij en haar minnaar elkaar onregelmatig. Zij
had het idee dat dit niet alleen bij zijn levensstijl paste, maar dat ze zich daardoor ook
meer verheugde op hun afspraak. In haar woorden: `We zagen elkaar af en toe, soms maar één
keer in de twee weken, soms vaker. Maar wanneer we bij elkaar waren, was het een stap buiten
de tijd, een vlucht uit de werkelijkheid. In ons leven gebeurde er van alles, maar daar
spraken we niet over; ik vertelde hem zelfs niet dat ik bij mijn man was weggegaan. Die
vrijblijvendheid maakte het juist een traktatie, een gevulde bonbon, maar je moet er niet
te veel van eten. Omdat ik hem niet zo vaak zag, hadden we tijd om ons te verheugen op
elkaar en onze ontmoeting.'
Soms kan het verheugen net zo fijn of zelfs beter dan de seksuele ervaring zelf zijn. De
auteur van `Picasso', zal dat nooit weten,
omdat ze in haar relatie met een veel oudere man
alleen maar verwachting heeft ervaren. In de loop der jaren slopen er in de relatie steeds
meer verbale toespelingen en seksuele spanning. `Hij was een meester in het verbale voorspel,'
heeft ze tegen me gezegd. `Ik had bepaalde behoeften die hij vervulde. In die tijd voelde ik
me verwaarloosd door mijn man en ik wilde me graag weer aantrekkelijk als vrouw voelen. De man
in het verhaal was zeer mondain en seksueel gericht. Hij straalde zo'n plezier in seks uit dat
het uit de sfeer van het banale werd gehaald en een kunstzinnige dimensie kreeg. Een groot deel
van de erotiek in onze relatie stoelde op mijn fantasie hoe ongeremd hij in bed zou zijn. Hij
praatte graag over de kunst van seks om me te prikkelen en, in een bepaald opzicht, bracht hij
ook mijn donkere kant naar boven - gevoelens waarvoor ik bang was maar die op een goede,
plezierige en creatieve manier ook opwindend waren. Dat hij ouder was, versterkte mijn beeld
van hem als seksueel expert.'
Het verhaal `1998'
draait uitsluitend om de verwachting en is spanning het enige erotische
element want de schrijfster laat de seksuele ervaring zelf geheel aan onze verbeelding over.
`Ik vind het onverbloemde niet bepaald erotisch,' zegt ze. `Dit verhaal is dan ook erg indirect,
zoals de schaakpartij in The Thomas Crown Affair, wat een van de meest erotische scènes is die
ik ooit in een film heb gezien. Onverbloemde seks is vaak zo afgezaagd. De borst wordt gekust,
de camera gaat omlaag naar de geslachtsdelen. Eerlijk gezegd vind ik onverbloemde seks alleen
maar grappig. Maar met een indirecte benadering, heb je eindeloos veel mogelijkheden. Het
erotische van seksualiteit is volgens mij de verwachting.'
De schrijfster gelooft wel dat mannen en vrouwen anders met verwachting omgaan. `Een man wil
meteen ter zake komen,' zegt ze. `De reactie van een man is snel; dat is inherent aan de aard
van de mannelijke seksualiteit. Soms vinden mannen het moeilijk te accepteren dat vrouwen
anders zijn, dat ze meer willen dan alleen de aanblik van hun lichaam om opgewonden te worden.
' Verwijzend naar haar verhaal zegt ze: `Doordat het genot in de verwachting schuilt, zullen
veel mannen niet genoeg geduld hebben voor mijn verhaal. Ik sta stil bij het wederzijds contact.
De enige man die ik kende en dit ook deed stond bekend als iemand die altijd om de hete
brij draaide.'
Speelsheid en humor
Veel mensen vinden speelsheid en humor in bed belangrijke ingrediënten voor plezierige seks.
Voor deze mensen is seks niet optimaal als het in stilte en ernst gebeurt, maar moet het meer
een soort volwassen spel zijn. Als seks avontuurlijk is, als grapjes en lachen onderdeel van
het proces zijn, wordt het opwindender en bevredigender. Dat was de opvatting van de vier
schrijfsters van wie de bijdrage in dit onderdeel zijn opgenomen.
De therapeute die `Het spreekuur: tussen de minuten door...'
heeft geschreven, beschouwt
seks als `ongecompliceerd plezier. Ik koos deze verhalen uit omdat er risico plus humor in
zat.' Ze vertelde me: `Het gebeurde allemaal zo spontaan en ongepland dat onze fantasie op
hol sloeg. We hadden niet van tevoren afgesproken dat we iets geks zouden doen, maar mijn
partner en ik waren alle twee op hetzelfde moment in voor iets spontaans. We liepen het
risico betrapt te worden en we hadden alle twee de neiging ons daar niets van aan te trekken.
We waren volwassenen die konden doen wat ze wilden. Het was alsof we iemand voor de gek
hielden. En het was niet alleen erotisch, maar we hebben ook veel gelachen.'
De auteur van `Hoe ik mijn zomervakantie doorbracht'
vindt seks het leukst als het spontaan
en ongeremd is. `Die zomer was een echt avontuur, omdat ik me tegen iedereen ongeremd kon
gedragen,' zegt ze. `Dat doe ik in de regel niet. Normaal ben ik een erg ingehouden iemand.
Maar als ik de remmen losgooi, gebeuren er fantastische dingen. Het was net of ik die zomer
een bordje op mijn rug had met `Neuk me'. Ik straalde een energie uit waardoor mensen dachten
dat ik overal voor in was en ik geloof dat dat te maken had met het feit dat ik me voor alles
openstelde. Ik kon mezelf helemaal laten gaan, en het was te gek.'
Dat speelse en avontuurlijke element vinden we ook terug in
`Snelweg' . Hoewel ze haar
gefantaseerde partner nooit heeft ontmoet, wist ze een heerlijk erotisch spel te creëren. Wat
dit verhaal zo interessant maakt, is dat de schrijfster acht maanden zwanger was ten tijde
van het voorval : `Niets lijkt erg erotisch als je zwanger bent, behalve misschien zitten in
een auto terwijl de ander niet weet dat je zwanger bent. Normaal keurt niemand je een blik
waardig. Dit verhaal speelt zich af toen ik op weg was naar mijn notaris om mijn testament
op te stellen. Je testament maken is iets heel opwindends, als je het serieus neemt. Het is
de enige keer dat je precies kunt zeggen wat je wilt, dus ik was die dag in een uitgelaten
stemming. In de auto op weg naar het notariskantoor bedacht ik dat ik misschien toch niet
onsterfelijk was en dat verleende er een extra opwindend tintje aan. Binnen in mijn buik
schopte een baby en naast me reed een vrachtwagenchauffeur. Ik fantaseerde over de persoon
achter het stuur, en flirtte met hem. Alles wat ik zag waren zijn enorme armen, tatoeages
en gezicht; een glimmend zwarte truck, de reusachtige wielen; het was een achttienwieler
(en de wielen waren zo hoog als mijn hele jeep). De brug die we overgingen wiegde sensueel
boven het water, en het was opwindend om met hoge snelheid boven het water te rijden - niet
gek voor een acht maanden zwangere vrouw.'
De auteur van `Schreeuwende Jules'', beschrijft een zelfde soort spel en verplaatst dat
van het fysieke naar het verbale vlak. Zij vindt het erotisch om tijdens het vrijen gewoon
door te praten, `een plagerig en/of geestig gesprek' te voeren. Ze zegt: `Hoewel ik soms het
liefst mijn mond wil houden en wil vrijen, vind ik het ook leuk om spanning op te roepen door
een dialoog op gang te houden. Maar het moet in onderlinge verstandhouding gebeuren. Er zijn
twee mensen voor nodig om het spel te spelen, anders lukt het niet.' Zij meent dat voor sommige
vrouwen dit soort humor en gevatte gesprekken belangrijke factoren zijn voor de seksuele
opwinding. `Vrouwen moeten weten dat verbale communicatie en humor tijdens het vrijen geweldig
kan zijn. Ze moeten vooral niet denken dat het gek is als je daarvan geniet. Ik wil dat mannen
dat ook van ons weten. De tweede Schreeuwende Jules wist dat van me en deed er zijn voordeel
mee. Hij wist hoe hij het verbale spel moest spelen, en zelfs hoe hij me moest berispen om
mijn woordenkraam, waardoor het vrijen intenser werd.'
Het fysieke
Voor sommigen draait het bij het seksuele contact in de eerste plaats om de fysieke
gevoelens en lichamelijke sensaties. In bepaalde opzichten zijn de beelden die een gedicht
kunnen oproepen het meest geschikt om dit fysieke aspect van het liefdesspel uit te drukken.
In `Het werk om te weten wat leven is'
betreedt de schrijfster het domein van de fysieke
ervaring zonder géne of een gevoel van fysieke ontkenning. Voor haar is vrijen `één zijn
met de natuur, een daad die zo natuurlijk en vrij van schaamte is dat het boven de daad zelf
uitstijgt.' En zo beschrijft ze het in haar gedicht.
`De afwateringssloot' heeft ook als thema de
intense beleving van het fysieke waarin
alle zintuigen ten volle aan bod komen. Voor de auteur was deze gebeurtenis een droom die
werkelijkheid werd. `Ik wilde dolgraag eens in de vrije natuur de liefde bedrijven, maar het
kwam er nooit van vanwege de klissen en doornen en muggen,' zei ze. `Maar op deze ongebruikelijke
plek, met overal modder behalve aan onze handen, die door handschoenen waren beschermd, was het
heerlijk. Het verrichten van lichamelijke arbeid en de geur van lente maakten de ervaring
onvergetelijk. Zelfs het slorpende geluid van de modder om onze laarzen heen was sensueel.
En het feit dat het een droom was die werkelijkheid werd, gaf er extra diepgang aan.'
De context
De context, zowel de gemoedstoestand als de fysieke omgeving, kan de erotiek verhogen. De
liefde bedrijven in de vrije natuur of ergens anders dan in het gebruikelijke vertrek of bed
kan seks een nieuw tintje verlenen en de hartstocht verhogen. Voor de auteur van
`Tropische oorden' was de omgeving de aanzet
tot haar erotische avonturen, niet omdat het oord op zich
zo sensueel was maar omdat ze in een omgeving, zonder de spanning en stress van haar dagelijkse
werk, bepaalde aspecten van zichzelf aan bod kon laten komen, waarin ze oprecht plezier had en
waardoor ze ten volle kon genieten van de erotische ervaring. De auteur: `Deze affaires
behoorden tot de kortste die ik ooit heb gehad, maar ze staan me nog helder voor de geest
vanwege de omgeving. Die zorgde voor een bepaalde muziek en geur, en er waren palmbomen en
zon. Deze stemming en omgeving haalden iets in me naar boven wat ik zelf heel leuk vind en
wat mannen aantrekt. Ik hoefde me geen zorgen te maken dat mijn mascara uitliep, er waren
geen kousen, jarretelles, make-up, geen antwoordapparaten. Ik ben sensueler en meer op mijn
gemak in vrijetijdskleren dan in mantelpakjes. Ik had geen last van spanning omdat ik wist
dat de relatie tijdelijk was. Ik hoefde me geen zorgen te maken dat ik te snel van stapel
liep en op een derde afspraakje moest wachten, omdat er geen derde afspraakje zou kómen. Ik
kon niet fantaseren of onrealistische dingen van hem verwachten. Er waren geen zorgen om
kinderen, andere vriendinnen, zijn emotionele balans, en daardoor was ik veel meer ontspannen
en kon ik genieten van het moment zelf.'
Het is ook mogelijk om een seksuele ervaring te transformeren zonder een vinger uit te
steken. Door fantasie kunnen we een totaal nieuwe wereld en een opwindend domein
betreden - het domein van de verbeelding - dat voorbij de fysieke realiteit ligt.
Macht
Het spelen met de verschillende machtselementen in een relatie kan de seks ten goede komen.
Dominantie en onderdanigheid zijn vormen van seksualiteit die een grote rol spelen in de
literatuur en in de seksuele fantasieën van veel mensen. De extreme varianten daarvan zijn
sadisme en masochisme, zoals in L'Histoire d'O van Pauline Réage, maar ook in minder sterke
vorm kan er sprake zijn van een soort machtsdynamiek. Spelen met macht om de seksuele
interactie opwindender te maken is iets wat sommige paren veel plezier verschaft. Hoewel
de voorkeur voor de dominante of de onderdanige rol verschilt, kunnen beide posities even
machtig zijn. De traditionele machtsrol kom in
`Enige opmerkingen over het bereiken van de
dertigjarige leeftijd' aan bod, terwijl de rol van degene die de dominante partij ook echt
laat domineren in `Als ik zwicht' wordt beschreven.
De schrijfster die haar twee mannelijke slaven volledig aan zich heeft onderworpen, vindt het
heerlijk om zoveel macht te hebben dat al haar grillen worden ingewilligd. Ze heeft een fantasie
verwezenlijkt met een heel eigen genotzuchtig soort erotiek: `Ik creëerde een verpletterend
gevoel van op mijn wenken bediend worden, van totale zinnelijk zelfzuchtigheid. Het was alsof
ik een geest in een lamp had die elke wens kon laten uitkomen, alsof ik een machtige koningin
was.'
In `Als ik zwicht' is de man op het eerste gezicht
de machtigste partij in de relatie.
Maar volgens de auteur gaf het feit dat hij niet zonder haar kon, haar een gevoel van
opperste macht. `Onze gevoelens voor elkaar gingen heel diep, maar macht was altijd een
gevoelig punt,' zei ze. `Hij moest en zou de situatie steeds volledig in de hand hebben.
Ik vind dominante mannelijke macht erg spannend, en dat hij die macht had wond me mateloos
op. Maar die macht was niet alleen aantrekkelijk maar ook gevaarlijk omdat hij erop uit was
mijn wil te breken. Hij gebruikte dominante agressieve macht, maar ik gebruikte seksuele
energie en daardoor was hij volledig afhankelijk van mij. Op dat punt had ik dus alle macht.
Het verhaal geeft een beeld van de transmutatie van macht, hoe ieder voor zich, in erotisch
opzicht, aan zijn trekken kan komen.'
Transformatie
Soms kan een seksuele ervaring zo uniek zijn dat het iemands leven totaal verandert. Als
goede en langdurige platonische relaties seksueel worden, zelfs al betreft het een eenmalige
gebeurtenis, kan dat verstrekkende gevolgen hebben. De bereidheid om verwachtingen los te laten,
om de scheidslijn tussen vriendschap en een seksuele relatie te overschrijden, en om vertrouwen
te hebben in de kracht van de vriendschap, heeft bij sommigen tot onvergetelijke ervaringen
geleid. Twee auteurs hebben ervoor gekozen over seksuele ervaringen met heel goede, oude
vrienden te schrijven, ervaringen die volgens hen hun leven drastisch hebben veranderd.
Voor de ene auteur is de erotiek die uit `Gevangenen'
spreekt, slechts een onderdeel van de
vriendschap die ze met twee mannen had. Ze zaten destijds alle drie in het leger. De
transformatie die zij onderging vond plaats toen ze besloot seks met ze te hebben, niet om
haar eigen verlangens te bevredigen maar om de twee mannen een plezier te doen. Ze had nooit
gedacht dat het voor haar zo'n allesoverweldigende ervaring zou zijn: `Het was een behoorlijk
grote opoffering van mezelf om Bela en Paul een plezier te doen. Ik verwachtte dan ook niets.
Ik dacht niet na over mezelf, meestal ben ik er erg mee bezig hoe ik me in bed gedraag tijdens
seks, geef een oordeel over mijn partner, en zo. Bela was bovendien sterk gericht op Paul.
Omdat we ons alle twee op ons gemak voelden, was het resultaat een kosmische explosie die het
normale bewustzijn te boven ging. Als dat niet spiritueel is, weet ik het niet meer.'
Voor de andere auteur veranderde het verhaal `Ontluiken'
haar leven omdat ze met Nancy
bevriend kon blijven, ook al hadden ze geen seksuele relatie meer. Dankzij hun vriendschap
was ze in staat weg te gaan van het platteland en op zoek te gaan naar nieuwe ervaringen.
Als voordien een seksuele relatie op de klippen liep, zag zij de persoon in kwestie nooit
meer. `Deze relatie,' zei ze, `was totaal anders. Ik had me afgewezen kunnen voelen, en
ergens wilde ik dat ook wel, maar aan de andere kant besefte ik ook dat het niet uitmaakte
of we nog seks hadden of niet, en zo had ik het nog nooit bekeken. Ik vond dat ik goed met
deze situatie was omgegaan, en nu zijn we dikke vriendinnen. Door de hele ervaring realiseerde
ik me dat het mogelijk is om bevriend te blijven met iemand, met wie ik vroeger een seksuele
relatie heb gehad. Bovendien voelde ik me, dankzij onze hechte band, sterk genoeg om weg te
gaan van het platteland en eindelijk te doen wat ik wilde.'
Deze aspecten - verwachting, speelsheid, humor, de omgeving, de fysieke en de geestelijke
stimulatie - kunnen voor bijzondere erotische momenten zorgen, zoals de auteurs bewijzen.
Het verbodene
Het obscene, het ondeugende en het verbodene zijn altijd aspecten geweest die voor velen
de seksuele ervaring versterken. Die hang naar het verbodene is misschien terug te voeren tot
de puberteit, toen seksualiteit nog door een waas van geheimzinnigheid omgeven was, en de
suggestie en toespelingen het des te begeerlijker maakten. Maar ook later nog, als de seks
op zich bevredigend is, kunnen seksuele handelingen die in het verbodene liggen heel
opwindend zijn. En aspecten van het ongeoorloofde spelen vaak een grote rol in ons
fantasieleven. Fantasieën over vrijen met het risico betrapt te worden, over vrijen met
een vreemde, met een ander stel of met een groep behoren tot de meest voorkomende `verboden'
fantasieën.
Sommigen houden hun fantasie in stand door consequent te weigeren die in de praktijk te
brengen. Deze mensen menen dat de werkelijkheid nooit zo mooi kan zijn als de fantasie en
dat elke poging een fantasie te verwezenlijken alleen maar op een teleurstelling kan uitlopen.
Anderen brengen hun fantasie wel in de praktijk en grijpen de kans wanneer die zich voordoet.
Als een verboden, echtgebeurde ervaring de fantasie evenaart of overtreft, maakt het dat tot
een ongekende gebeurtenis, een uniek moment dat een verder alledaags bestaan doorbreekt.
Ruim een derde van de verhalen in dit deel zijn gebaseerd op unieke of ongewone belevenissen.
En juist dat aspect maakte het voor de betrokken vrouwen tot een uiterst erotische ervaring.
Groepsseks
Waarschijnlijk de populairste seksuele fantasie betreft seks met meer dan één partner.
De meesten krijgen nooit de kans deze fantasie te verwezenlijken en moeten in gedachten van
de ervaring blijven genieten. Voor degenen die de kans wel krijgen, loopt het vaak op een
teleurstelling uit. Omdat er lichamelijke gêne, verwarring en jaloezie op de loer liggen,
kan de ervaring op een nachtmerrie uitlopen in plaats van een droom. Voor de auteur van
`Ochtendlicht'
echter overtrof een lang gekoesterde fantasie zelfs de werkelijkheid. `Ik
heb altijd gefantaseerd over seks met twee mannen,' zei ze. `Dus liet ik de oudere broer
merken dat ik dat graag wilde. Toen ik de jongere broer ontmoette en hij zich ook tot me
aangetrokken voelde, leek het ons een goed idee. De ervaring zelf was anders dan de fantasie,
maar net zo fijn of zelfs fijner. Het werd ook helemaal niet gênant, iets wat je met twee
broers snel zou kunnen hebben. Ik heb sindsdien een paar ervaringen met trio's en kwartetten
gehad, en ik weet inmiddels wat er voor nodig is om er iets geslaagds van te maken.
Bijvoorbeeld dat niemand zich bedreigd voelt. Maar als iemand verliefd wordt op een van
de anderen of als er iemand anders bijkomt kan het op een mislukking uitdraaien. je moet
speciale mensen hebben die niet bezitterig zijn. Deze broers hadden een heel hechte band.
Ze noemden elkaar `broertje' en deelden hun intiemste gedachten. Ik was trouwens niet de
eerste vrouw die ze alle twee hadden gehad; ze waren al eerder tegelijk uitgegaan met
vrouwen. Maar dit was de eerste keer dat ze met dezelfde vrouw vrijden. En het was ook voor
hen een geslaagde ervaring.'
juist dat zweem van het verbodene maakte het voor de schrijfster van
'Kwartet' opwindend om
met een ander stel de liefde te bedrijven. `Het was alsof ik een verboden tuin binnenging,'
zei ze. `Dat stoute maakte het zo leuk, plus de wetenschap dat mijn vrienden ter plekke zouden
flauwvallen of mijn moeder me in de kelder zou opsluiten als ze het wisten. Een deel van de
opwinding kwam door het te doen en te weten dat nette meisjes zoiets niet doen.' Maar om het
verbodene alleen had zij het niet gedaan. De hoge status van de betrokken mannen was bepalend
voor haar bereidheid van haar gebruikelijke traditionele patroon af te wijken en zich aan een
totaal nieuwe ervaring over te geven: `Deze ervaring verleende seks een nieuwe dimensie omdat
ik normaal vrij preuts, terughoudend en traditioneel ben, maar de twee mannen hadden zo'n
machtige maatschappelijke positie en het huis was zo prachtig dat er een heel speciale
sfeer ontstond. Ik wilde de sfeer niet verpesten door weg te lopen, en hoewel ik zelf nooit
heb gefantaseerd over groepsseks, denk ik dat ik het mezelf niet had vergeven als ik was
weggelopen. Het was geweldig voor mijn ego omdat ik een centrale rol vervulde. Door het
gewoon over me heen te laten komen, versterkte ik de ervaring.'
De ervaring was niet alleen plezierig maar verleende volgens haar ook een extra dimensie aan
de seks met haar partner. 'je kunt zo'n ervaring niet van tevoren plannen of bepalen,' zei ze.
`Het is een toevalstreffer, maar mijn deelname heeft voor een doorbraak in mijn eigen
ontwikkeling gezorgd. Een hechte band in een relatie ontstaat mede door het delen van
ongewone ervaringen, en we hadden geen van beiden zoiets ooit eerder gedaan. Het versterkte
onze band en ik voelde me meer aangetrokken tot hem omdat hij gewoonlijk heel conservatief
is, en ik nu een andere kant van hem leerde kennen.'
Voor de auteur van `Blubblubblub'
was de ervaring om met twee mannen tegelijk naar bed te
gaan gespeend van de angsten en gêne die meestal de kop opsteken als twee mensen voor het
eerst seks hebben. Er ontstond een hechte, blijvende vriendschap tussen hen drieën. `Omdat
er twee mannen bij betrokken waren, voelden we ons totaal niet verplicht om de relatie,
alleen maar vanwege de seks, voort te zetten. Iets wat je anders wel voelt,' zei ze. `We
waren nu gewoon vrij om elkaar lief te hebben als vrienden.' De auteur voegt eraan toe:
`Het feit dat we met meer dan twee waren, vergrootte bovendien de erotische mogelijkheden
en variaties. En omdat de twee partners mannen waren, was ik het middelpunt van de aandacht,
en dat was heerlijk. Het stond zo ver af van de alledaagse realiteit dat we het niet van
tevoren hadden kunnen plannen; het ging volkomen spontaan. En juist omdat wij ons zo op
ons gemak voelden, stond de hele avond in het teken van warmte en tederheid.'
De zintuigen worden extra geprikkeld als er een derde persoon of een tweede stel bij de
seksuele ervaring is betrokken. Ook als de betrokkenen elkaar niet lichamelijk aanraken,
kan de stimulatie van kijken of bekeken worden, luisteren of afgeluisterd worden tijdens
het vrijen, een extra dimensie aan de ervaring geven. Luisteren naar de geluiden van een
vrijend paar in de kamer naast de hare vond de auteur van
`Luistervink' uiterst erotisch.
Maar het waren vooral de beelden die ze in gedachten kon oproepen, omdat ze de partner van
haar kamergenote niet kende, die het zo opwindend maakten. `De geluiden waren zo erotisch
dat het voyeuristisch werd,' zei ze. `En omdat ik de man niet kende en niet wist hoe hij
eruitzag, kon ik mijn fantasie helemaal de vrije loop laten en dat gaf het een extra
erotisch tintje.'
Anonieme seks
Als een onbekende partner in de aangrenzende kamer de fantasie al kan aanwakkeren, dan kan
door contact met een volslagen vreemde de fantasie helemaal op hol slaan. Beiden kunnen elke
identiteit aannemen die ze willen. Sommigen kunnen zich gemakkelijker overgeven aan de
lichamelijke seksuele ervaring als ze zich geen zorgen hoeven te maken over hun imago of
de relatie. Omdat tijdens anonieme seks de remmingen wegvallen, wordt zowel de seksuele
ervaring als het genot vaak intenser beleefd.
De schrijfster van 'Vrouwen die van mannen houden die van paarden houden' kende haar
partner niet en daarom kon ze niet alleen haar fantasie op hem loslaten maar ook een soort
droombeelden aan de hele gebeurtenis toevoegen. Volgens haar kwam in de ervaring die
beschreven wordt in "Vrouwen die van mannen houden die van paarden houden" het deel van
mij aan bod dat graag fantaseert. Het gebeurde allemaal zo snel dat het net een droom was;
daardoor kon ik de droombeelden van de paarden eraan toevoegen. Omdat ik die man niet goed
kende, kon ik van alles over hem fantaseren. Ik kon van hem maken wie ik maar wilde.'
Voor de auteur van `Maan boven Brussel'
gaf het spelen van een personage haar bescherming,
maar wond haar tevens op. `Het avontuurtje met een onbekende is een fantasiewereld die ik kan
betreden. Het is een spel,' zei ze. `Ik kan een valse naam aannemen en onware dingen over mijn
leven vertellen, bijvoorbeeld dat ik jonger of ouder ben. Op deze manier ben ik anoniem en
kunnen ze nooit achter mijn ware identiteit komen. Als ik anoniem ben, durf ik beter voor
mijn seksuele gevoelens uit te komen.' De auteur komt vervolgens met een meer persoonlijke
ontboezeming: 'Bovendien heb ik al van jongs af aan een negatief zelfbeeld en ik denk dat
als mensen me echt zouden kennen, ze me niet aantrekkelijk vinden. Over het algemeen beschouw
ik mezelf niet als sexy. Door de meeste mensen word ik als een intellectueel gezien. Maar
tijdens een vluchtige ontmoeting kan ik me als puur lustobject echt sexy voelen.'
Vanwege het risico, denken de meeste mensen dat alleen mannen aan anonieme seks doen. Mannen
zijn meestal fysiek sterker en veel vrouwen zijn huiverig, en niet zonder reden, om zich bloot
te stellen aan de gevaren in zo'n lichamelijk kwetsbare situatie. Toch beweerden de auteurs
die over hun anonieme seksuele ervaringen hebben geschreven dat ze zich destijds niet bewust
waren van de gevaren. Zoals een van de schrijfsters zei: `Toen ik jonger was, pikte ik vaak
mannen op. Ik was koppig naïef en het kwam gewoon niet bij me op dat een man gevaarlijk kon
zijn. Ik stond er geen moment bij stil dat iemand me kwaad kon doen. Achteraf besef ik dat
ik heel veel geluk heb gehad.' Een andere schrijfster merkte op: `Ik heb een nostalgisch
verlangen naar de tijd toen zulke dingen nog konden. Ik voelde me net een kerel die op de
versiertoer gaat. Ik ben inmiddels over die fase heen, en bovendien zou ik het tegenwoordig
niet meer doen vanwege de gezondheidsrisico's, maar indertijd genoot ik ervan en was
ik nooit bang.'
In de regel komt het `ritsloze nummer' volkomen onverwacht. Een kans biedt zich aan en
wordt gegrepen, eigenlijk zonder dat er tijd is om na te denken. De schrijfster van
`Een heel bijzondere dans' werd tot zo'n contact
verleid door de sensuele sfeer in een
plaatselijke reggaeclub. Volgens haar `was de reggaemuziek, het publiek en de hele sfeer
in die club geladen met een seksuele ritmische energie. Alles was even seksueel en sensueel.
Dat alles bij elkaar zorgde ervoor dat de onbekende in deze ongewone situatie geaccepteerd,
zelfs begeerd kon worden.'
En het is de ongewone situatie, het ongeoorloofde, het verbodene - de ingrediënten voor
fantasieën die unieke seksuele ervaringen kunnen creëren, zoals blijkt uit de verhalen.
|
|